Followers

Wednesday, January 30, 2013

dugaan seorang wanita apabila berumahtangga

assalammualaikum...

hai korang semua... kali ni aku rasa terpanggil nak buat satu entry berkenaan dengan masalah atau dugaan yang dihadapi oleh seorang wanita apabila sudah bergelar isteri....

sebenarnya, sejak2 akhir ni aku dikelilingi oleh masalah rumatangga kawan2 aku... yang aku rasakan sangat kesian, rase sakit hati, rasa terluka... walaupun aku sebenarnya belum lagi berkahwin... hampir2 nak jadi bini orang dah ni... mgkn tuhan suruh aku amik pengalaman kawan2 sebagai pelajaran untuk aku menempuh alam rumahtangga nanti... insyaallah, aku akan ingt semua ni...

ok, berbalik pada masalah yang dihadapi oleh kawan2 aku tadi, bila aku selami hati2 kawan2 aku, dgr masalah2 dia... aku rse mcm sedih sgt dgn nasib dorang... hmmm... ada 4 orang kawan dgn 4 masalah,

yang pertama, suami ade perempuan lain, hampir 10 tahun. yang peliknya si isteri ni tahu suami dia curang, tapi buat2 x tahu atas alasan suami dia layan dia baik sgt2... orang lain x kan dpt mcm mane suami dia layan dia...hmmm... so dgn kebaikan suami dia, dia boleh diamkan keadaan suami dia kat luar ade perempuan lain, dan aku difahamkan suami dia dgn perempuan tu duduk bersama... serumah, kdg2 suami dia blk rumah dia, kdg2 balik rumah perempuan tu.. yang menjadi persoalan besar kat sini... si isteri x pasti samada suami dia dah kawin atau belum dgn perempuan tu!!... hahh!!! kalau korang dgr.. korang x rase benda ni benda bodoh ke?? hmmm... korang fkr la sendiri mcm mane... skrg ni.. si isteri dah tekad x nak lagi keadaan mcm ni... dan mintak cerai.. dah x tahan.. hampir 10 tahun bgi peluang kat suami dia tglkan perempuan tu..tpi still jgk x boleh... so..dia mintak cerai...seolah2 seperti menghalalkan ape yag suami dia buat kat luar.. oh! my god, ade jgk keadaan mcm ni... tuhan saja yang tahu... bile aku dgr.. aku jadi marah, sakit hati, dan merasakan knpe si isteri ni bodoh sgt smpai mcm tu skali... hanya sekadar suami dia baik dgn dia je dia boleh pejam mata mcm tu je... hmmm... sakit hati aku... mmg la org ckp xkne kat ko ko x tau mcm mane rse.. ye.. mmg... tapi... knpe smpai mcm tu skali.. pls la wahai si isteri... hmmm...

yang kedua, baru2 ni aku dapat call dari suami kawan aku, suami dia tnya ade takisteri dia dtg umah aku.. katenye isterinya lari rumah!, pulak dah... kes kwn aku ni plk... duduk skali dgn keluarga mentua... yang paling sedih, mak mentua dia layan dia mcm orang gaji... truk sgt smpai dia x tahan... trus larikan diri... dan yang lagi sedih.. si isteri skrg tgh mengandung 7 bulan... kesian tak... hmmm... aku ckp kt kwn aku, leuar dri umah mentua tu... ssh duduk skali... tpi dia ckp ssh sgt nk keluar... sb dh mcm terikat dgn keluarga mentua... so, kalau mcm tu, smpai kesudah la ko jadi org gaji... hmmm... kesian kan...

then, yang ke-3, si isteri dapat suami yang tak bertanggungjawab langsung, segala urusan rumah, anak2, semua si isteri yang tanggung.. sbnya si isteri ni kaya... ada duit, keje besar... so si suami mula lepas tgn... dan sekarang ni dalam proses penceraian... kata si isteri, x de guna aku bersama dia lgi.. sb aku selama ni aku rse mcm aku duduk sorang diri... x perlu bantuan dia... hmmm...tah la... yang ni pun menderita lama jgk... last2 dah tak tahan trus mintak cerai... hmmm...

yang terkahir ni plk... salah sorang kawan rapat aku, aku tgk dia mcm bahagia kot dgn rumahtangga dia.. tpi bile skali aku tgk air muka dia lain sgt... sb dia dulu org yg sgt suka bercakap, happy, sejak kawin ni nmpk mcm dah berubah... suatu ketika dlu aku penah jgk terasa dgn sikap dia.. mcm2 dia dh buat kt aku sebenarnya... smpai la dia dh kawin, aku amik keputusan utk jauhkan diri dari dia... dan aku doakan semoga dia bahagia dgn hidup dia...  x lama lepas tu dia mcm terasa aku dh x hiraukan dia... mmg btl2 niat aku lepas dia kawin aku mmg nk jauhkan diri..sampai satu hari dia bertanya kat aku knpe aku mcm buat tak tahu je dgn dia...huhuhu..masa tu la aku cerita ape saje yg aku terasa hati dgn dia selama ni... dan paling aku x boleh lupakan dia penah pesan kat aku, katenye kalau suami dia ade kat rumah ko jgn dtg... huhuhuhu... ade la kisahnya dulu knpe dia takot sgt smpai bgi pesanan kt aku mcm tu... tpi x pe lah.... abaikan... hmmmm... jgn risau... aku tahu aku siapa... dan selalu sedar diri... huhuhu...

ok, itu je la kisah2 nya... pape pun aku doakan kawan2 aku sentiasa bahagia dgn keluarga mereka masing2... aku yang belum kawin ni pun x tahu dugaan ape yg aku akan hadapi lepas kawin nanti... cuma yang mampu aku akan buat yang terbaik dlm rumahtangga aku nt... korang doakan utk aku jgk yer... segala dugaan dan ujian yang ALLAH uji,sabar lah menempuh dugaan tersebut... insyaallah, kemudian hari kite akan dapat hikmah disebalik setiap kejadian... amin... 





2 comments:

Maya Dhira said...

mmg ade mcm2 kisah tu la maya yg nk kawen ni pun dah takut2...benda yg jd sekeliling kte lak

Anonymous said...

Dugaan berkahwin mmg mcmtu..kalau kite ok dgn Allah..Allah akan jaga kite n keluarga..jgn sbb dgr cite pengalaman org , kite pulak yg takot nk berkahwen.. InshaAllah..semoga Allah permudahkan semua..